Ile kalorii ma łyżeczka miodu? - Sprawdź kaloryczność!

Ile kalorii ma łyżeczka miodu? - Sprawdź kaloryczność!
Autor Danuta Kopecka
Danuta Kopecka18.12.2023 | 6 min.

Łyżeczka miodu kalorie to zaledwie około 60 kcal, ale zawiera sporo cennych składników odżywczych. W niniejszym artykule przyjrzymy się dokładniej kaloryczności oraz wartościom odżywczym łyżeczki miodu. Dowiesz się m.in. ile dokładnie kalorii, węglowodanów, białka, tłuszczu oraz witamin i minerałów kryje w sobie ta słodka przekąska. Porównamy też kaloryczność miodów o różnym pochodzeniu - różnią się one składem. Zastanowimy się także, czy warto jeść miód codziennie i w jakich ilościach.

Kluczowe wnioski:
  • Łyżeczka miodu to ok. 60 kcal oraz sporo cennych składników odżywczych
  • Zawartość kalorii i składników odżywczych zależy od pochodzenia miodu
  • Miód zawiera naturalne cukry proste, witaminy i minerały
  • Nie należy jeść zbyt dużo miodu, aby nie przedawkować kalorii
  • Umiarkowane ilości miodu mogą być korzystne dla zdrowia

Ile kalorii zawiera łyżeczka miodu

Łyżeczka miodu to zaledwie ok. 60 kcal. Jak na tak małą porcję jest to całkiem sporo, biorąc pod uwagę, że łyżeczka miodu kalorie dostarcza także wielu cennych składników odżywczych.

Miód składa się w 80% z cukrów prostych, głównie glukozy i fruktozy. Stąd jego wysoka kaloryczność. Jednak w odróżnieniu od cukru stołowego, miód zawiera także witaminy, minerały i polifenole.

Kaloryczność miodu jest nieco wyższa niż sacharozy (zwykłego cukru). 1 łyżeczka miodu (15 g) dostarcza średnio:

  • ok. 60 kcal
  • 15 g węglowodanów

Dokładna zawartość kalorii w łyżeczce miodu jest jednak zależna od jego pochodzenia. Różne rodzaje miodu mogą się nieco od siebie różnić pod tym względem.

Miód rzepakowy a miód akacjowy - który ma więcej kalorii

Najbardziej kaloryczne są miody ciemne - kasztanowy, gryczany czy spadziowy. Jedna łyżeczka tych miodów dostarcza nawet 70 kcal.

Z kolei miody jasne, takie jak akacjowy, rzepakowy czy lipowy, mają nieco niższą kaloryczność - ok. 60 kcal w łyżeczce.

Jak dużo cukrów w łyżeczce miodu

Ponieważ miód w 80% składa się z cukrów prostych, to zawartość cukru w 15 g miodu (1 łyżeczce) wynosi ok. 12 g. W tej ilości miodu dostaniemy zatem ok. 3 łyżeczki cukru stołowego.

Należy jednak pamiętać, że mimo wysokiej zawartości cukrów, miód ze względu na składniki odżywcze jest znacznie zdrowszą alternatywą dla stołowego, rafinowanego cukru.

Często zaleca się zastępowanie cukru w diecie miodem właśnie ze względu na obecność witamin z grupy B, kwasów organicznych, aminokwasów, pierwiastków śladowych czy przeciwutleniaczy.

Czytaj więcej: Dieta lekkostrawna jadłospis na 7 dni - przepisy i porady

Kaloryczność łyżeczki miodu z kwiatów

Miód pszczeli powstaje z nektaru kwiatowego lub spadzi drzew, którą pszczoły przetwarzają i gromadzą w plastrach. W zależności z jakich roślin pozyskany został nektar, otrzymujemy miody o różnych właściwościach i smaku.

Kaloryczność miodów jest uzależniona m.in. od ich pochodzenia. Przykładowo, miody ciemne mają nieco więcej kalorii niż jasne.

Oto kaloryczność kilku popularnych miodów kwiatowych w przeliczeniu na łyżeczkę (15 g):

Rodzaj miodu Kalorie (kcal)
Miód akacjowy 60
Miód lipowy 63
Miód rzepakowy 65

Jak widać z tabeli, różnice w kaloryczności miodów są niewielkie. Kluczowe jest to, aby miód był wysokiej jakości i niepasteryzowany, aby zachował naturalne właściwości odżywcze.

Ile węglowodanów w łyżeczce miodu

Ile kalorii ma łyżeczka miodu? - Sprawdź kaloryczność!

Ponieważ miód w ok. 80% składa się z cukrów prostych, czyli węglowodanów, to zawierają one zdecydowaną większość kalorii w miodzie. Na węglowodany przypada średnio ok.:

  • 60 kcal z 65 kcal dostarczanych przez łyżeczkę miodu
  • 15 gramów węglowodanów w 15 g miodu (łyżeczka)

Są to głównie cukry proste - glukoza i fruktoza, które łatwo i szybko dostarczają energii organizmowi. Dlatego miód często polecany jest sportowcom jako naturalny, zdrowy odpowiednik na przykład batonów energetycznych.

Witaminy w łyżeczce miodu pszczelego

Miód pszczeli, w przeciwieństwie do cukru, oprócz węglowodanów zawiera szereg cennych mikroelementów - witamin i minerałów.

Do witamin obecnych w miodzie należą:

  • Witaminy z grupy B: B1, B2, B3, B5, B6
  • Witamina C
  • Witamina E
  • Witamina K

Z witamin występują głównie te z grupy B, przede wszystkim kwas pantotenowy (B5), pirydoksyna (B6), tiamina (B1) i ryboflawina (B2).

Warto więc sięgać po łyżeczkę miodu nie tylko jako zdrowej alternatywy dla cukru, ale także dla dostarczenia organizmowi dodatkowej dawki cennych witamin.

Minerały zawarte w łyżeczce miodu

Miód jest także dobrym źródłem ważnych dla organizmu pierwiastków mineralnych. Z minerałów w miodzie znajdziemy przede wszystkim:

  • Potas
  • Wapń
  • Fosfor
  • Magnez
  • Żelazo
  • Cynk
  • Miedź

Zawartość poszczególnych minerałów w miodzie nie jest wysoka i zaspokaja jedynie niewielki procent dziennego zapotrzebowania. Niemniej jednak stanowi one cenne uzupełnienie diety.

Warto na co dzień sięgać po produkty takie jak miód, które dostarczają niewielkie ilości różnych mikroelementów i minerałów, zamiast suplementów diety.

Podsumowanie

Miód to naturalny produkt o wysokiej kaloryczności, gdyż zawiera dużo cukrów prostych. Jednak w odróżnieniu od zwykłego cukru, miód dostarcza także cennych składników odżywczych. Łyżeczka miodu kalorie to ok. 60 kcal, a dokładna wartość zależy od pochodzenia miodu. Np. miody ciemne są nieco bardziej kaloryczne.

Oprócz węglowodanów, w 15 gramowej łyżeczce miodu znajdziemy witaminy z grupy B, a także magnez, potas, wapń czy żelazo. Dlatego warto czasem zastąpić cukier miodem, aby wzbogacić dietę o dodatkowe mikroelementy. Jednak z umiarem, gdyż łyżeczka miodu dostarcza ok. 12 gramów cukrów.

Podsumowując, miód to zdrowszy odpowiednik cukru, o wyższej kaloryczności, który oprócz węglowodanów w postaci glukozy i fruktozy, dostarcza witaminy, minerały i polifenole. Jego umiarkowane spożycie może być korzystne dla zdrowia i urozmaicenia diety.

Miód pszczeli powstaje z nektaru kwiatowego i ma różne zastosowania kulinarne oraz zdrowotne. Kaloryczność i skład miodu zależy od jego botanicznego pochodzenia. Np. miody ciemne mają nieco więcej kalorii i składników odżywczych niż jasne - akacjowy czy lipowy.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Pulpety z piersi kurczaka - przepis, klopsiki z piersi kurczaka
  2. Witamina D3 dla niemowląt - suplementacja dla zdrowia Twojego dziecka
  3. Czy miód zawiera cukier - porównanie z cukrem
  4. Zastosowanie jodu dla zdrowia i właściwości jodu
  5. Zapotrzebowanie kaloryczne w ciąży - poradnik żywieniowy
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Danuta Kopecka
Danuta Kopecka

Jako dietetyczka i technolog żywności od lat pasjonuję się zdrowym odżywianiem i gotowaniem. Prowadzę bloga, na którym publikuję artykuły i przepisy kulinarne z wykorzystaniem soli himalajskiej oraz innych gatunków soli. Dzielę się wiedzą na temat właściwości soli, jej zastosowań w kuchni oraz wpływu diety wysokosodowej na zdrowie człowieka. Staram się promować ograniczanie spożycia soli kuchennej i zastępowanie jej zdrowszymi alternatywami takimi jak sól himalajska czy kamienna. Edukuję w zakresie profilaktyki chorób dietozależnych.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły