Zdrowie

Jaki chleb na diecie odchudzającej - najlepszy wybór

Autor Kacper Lach
Kacper Lach18.12.20237 min.
Jaki chleb na diecie odchudzającej - najlepszy wybór

Jaki chleb na diecie odchudzającej jest najlepszym wyborem? To częste pytanie osób, które chcą stracić kilka kilogramów. Warto wiedzieć, że nie wszystkie rodzaje pieczywa są odpowiednie podczas redukcji wagi. Kluczem jest wybranie takiego, który dostarcza odpowiednich składników odżywczych i jednocześnie nie jest zbyt kaloryczny.

Kluczowe wnioski:
  • Najlepsze są chleby pełnoziarniste, razowe lub graham - mają dużo błonnika i białka.
  • Chleb żytni również może być dobrym wyborem, ale uważaj na kaloryczność.
  • Warto wybierać pieczywo na zakwasie, z pełnego przemiału lub orkiszowe.
  • Unikaj chlebów i bułek pszenno-żytnich, mogą powodować skoki cukru.
  • Pamiętaj też o umiarze - nawet zdrowsze pieczywa mają kalorie.

Jaki chleb pełnoziarnisty wybrać

Chleb pełnoziarnisty to doskonały wybór w diecie odchudzającej. Zawiera dużo błonnika, białka i zdrowych tłuszczy, dzięki czemu dłużej daje uczucie sytości. Pełne ziarno zawiera więcej składników odżywczych niż chleb z oczyszczonej mąki.

Wybierając chleb pełnoziarnisty, zwracaj uwagę na skład. Powinien zawierać przynajmniej 50% mąki z pełnego przemiału lub ziaren zbóż. Im wyższy ten procent, tym lepiej.

Polecane rodzaje chleba pełnoziarnistego to:

  • Chleb graham - z mąki graham lub pełnoziarnistej, ciemny, bardzo sycący
  • Chleb żytni razowy - z mąki żytniej razowej, na zakwasie
  • Chleb orkiszowy - z mąki orkiszowej, lekki i zdrowy

Wybierając chleb pełnoziarnisty, uważnie czytaj etykiety. Kupuj produkty bez polepszaczy, emulsifikatorów i ulepszaczy. Im krótszy skład, tym lepiej.

Ile kalorii ma chleb pełnoziarnisty?

Chleb pełnoziarnisty ma zwykle ok. 250-300 kcal w 100 g produktu. Jest więc trochę bardziej kaloryczny niż pieczywo pszenne, za to o wiele zdrowszy.

Pamiętaj, by spożywać go z umiarem. 2-3 kromki dziennie w diecie odchudzającej to optymalna ilość.

Jaki chleb razowy najzdrowszy

Chleby razowe są doskonałym wyborem w diecie odchudzającej. Zawierają sporo błonnika, białka, witamin z grupy B i składników mineralnych. Dostarczają też magnez, cynk, selen i kwasy omega-3.

Wśród chlebów razowych, najzdrowsze są pieczywa na zakwasie żytnim. Zakwas sprawia, że ciasto staje się lżejsze, a chleb łatwiej strawny i smaczniejszy.

Dobry chleb razowy powinien mieć ciemną skórkę i nierówną strukturę. Im ciemniejsza barwa, tym więcej zdrowych składników zawiera.

Chleb żytni razowy na zakwasie to prawdziwy skarb odżywczy. Jest pełen błonnika, białka i witamin z grupy B, które wspierają odchudzanie.

Wybierając chleb razowy, zwracaj uwagę, by był wypiekany tradycyjnie, bez ulepszaczy i dodatków. Taki chleb będzie najzdrowszy i najlepiej zaspokoi głód w diecie.

Czytaj więcej: Dieta przy hipoglikemii - przykładowy jadłospis i porady

Który chleb graham polecany

Chleb graham uchodzi za jedno z najzdrowszych pieczyw. Jest ciemny, ciężki i bardzo sycący. Zawdzięcza to obecności otrębów, zarodków zbóż oraz mąki graham.

Mąka graham powstaje z całych ziaren pszenicy, z otrębami i zarodkami. Dzięki temu chleb graham ma dużo błonnika, białka i składników odżywczych.

Chleb graham:

  • jest nisko przetworzony,
  • ma mało węglowodanów i wysoką zawartość błonnika (5-15 g w 100 g),
  • zawiera sporo magnezu, żelaza, cynku i witamin z grupy B.

Dlatego chleb graham świetnie nadaje się dla osób na diecie odchudzającej. Długo daje uczucie sytości, nie powoduje skoków cukru we krwi, wspomaga trawienie.

Chleb graham pełnoziarnisty W 100 g
Białko 10-15 g
Węglowodany 45-55 g
Błonnik do 15 g

Jaki chleb orkiszowy polecają

Jaki chleb na diecie odchudzającej - najlepszy wybór

Chleb orkiszowy cieszy się coraz większą popularnością. Jest lekkostrawny, ma niski indeks glikemiczny i mnóstwo cennych składników odżywczych. Dlatego świetnie sprawdza się na diecie odchudzającej.

Mąka orkiszowa wytwarzana jest ze starożytnego zboża - orkiszu. Zawiera sporo białka roślinnego (14-17%), węglowodanów złożonych oraz błonnika (do 7g%).

Chleb z mąki orkiszowej:

  • jest bogaty w białko, kwasy tłuszczowe omega-3, witaminy z grupy B i składniki mineralne,
  • ma niski indeks glikemiczny (poniżej 55),
  • nie powoduje gwałtownych skoków cukru i tłuszczu we krwi,
  • daje uczucie sytości na długi czas.

Dlatego chleb orkiszowy jest polecany osobom stosującym dietę odchudzającą i cukrzykom. Można go jeść bez obaw o gwałtowny wzrost insuliny.

Jaki chleb żytni odchudzający

Jaki chleb żytni odchudzający wybrać? Przede wszystkim powinien być jak najciemniejszy oraz wypiekany na zakwasie. Taki chleb będzie zdrowszy i smaczniejszy od innych.

Chleb żytni na diecie pomaga, bo:

  • jest bogatym źródłem błonnika (4-6 g%),
  • zawiera sporą ilość białka,
  • ma niski indeks glikemiczny,
  • wzmacnia metabolizm i wspomaga trawienie.

Najlepszy chleb żytni to pieczywo na zakwasie, wypiekane metodą tradycyjną. Taki chleb ma ciemną skórkę, chrupiącą skorupkę i nierówną strukturę.

Wybierając chleb żytni, zwracaj uwagę na skład. Powinien zawierać przede wszystkim mąkę żytnią razową lub żytnią graham, ewentualnie żytnią pełnoziarnistą.

Ile kalorii ma chleb żytni?

Chleb żytni najczęściej ma ok. 240-280 kcal w 100 g. Jest więc trochę mniej kaloryczny niż chleb pszenny. Pamiętaj jednak, żeby nie przekraczać zalecanych 3-4 kromek dziennie.

Które pieczywo ciemne zjeść

Jaki chleb na diecie odchudzającej wybrać, by schudnąć? Zdecydowanie polecane jest ciemne pieczywo pełnoziarniste, np. razowe, graham czy orkiszowe.

Ciemne pieczywa zawierają więcej cennych składników, takich jak błonnik, białko, witaminy z grupy B, kwasy omega-3, cynk, magnez, selen i żelazo.

Dzięki dużej zawartości błonnika i białka, ciemne pieczywo:

  • daje uczucie sytości na dłużej,
  • stabilizuje poziom cukru we krwi,
  • poprawia metabolizm i trawienie.

Z kolei obecność witamin i minerałów korzystnie wpływa na odporność, wygląd skóry i samopoczucie na diecie. Dlatego warto sięgać po ciemne pieczywa.

Pamiętaj jednak o zachowaniu umiaru. Nawet zdrowsze pieczywa mają sporo kalorii, więc nie przesadzaj z ich ilością.

Podsumowanie

Jaki chleb wybrać na dietę odchudzającą? Przede wszystkim powinno to być pieczywo pełnoziarniste, razowe lub graham. Zawiera ono dużo błonnika, białka, witamin i składników mineralnych. Dlatego dłużej daje uczucie sytości, stabilizuje poziom cukru i korzystnie wpływa na metabolism.

Chleb pełnoziarnisty, razowy czy graham ma też stosunkowo niski indeks glikemiczny. Nie powoduje więc gwałtownych skoków cukru i insuliny we krwi, które mogłyby utrudniać odchudzanie. Dobierać można również orkiszowe lub żytnie pieczywo, o ile jest ciemne i na zakwasie.

Wybierając chleb w diecie odchudzającej, trzeba zwracać uwagę na skład i sposób wypieku. Najlepsze są produkty bez ulepszaczy, na bazie mąki razowej, pełnoziarnistej lub graham. Tradycyjny, rzemieślniczy wypiek gwarantuje zachowanie wartości odżywczych.

Mimo wielu zalet, warto jeść chleb z umiarem. Nawet zdrowsze pieczywa mają sporo kalorii, więc zalecane jest 2-4 kromki dziennie. Podsumowując, odpowiednio dobrany chleb może wspomóc dietę odchudzającą, ale i tak najważniejsza jest kontrola porcji.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Pulpety z piersi kurczaka - przepis, klopsiki z piersi kurczaka
  2. Duomox: Przypadki, w których antybiotyk ten jest zalecany
  3. Ból płuc COVID: Jak rozpoznać objawy zapalenia płuc?
  4. Aspiryna wieczorem: Korzyści zdrowotne stosowania nocą
  5. Wysokie ciśnienie w ciąży: przyczyny i łagodzenie objawów
Autor Kacper Lach
Kacper Lach

Interesuję się dietetyką i ochroną zdrowia. Prowadzę bloga o roli soli w diecie - piszę o skutkach nadmiaru soli, ale też niedoborów. Daję praktyczne porady, jak znaleźć złoty środek i czerpać korzyści z soli przy ograniczeniu zagrożeń.
 

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

1 Komentarze

Swiat-orkiszu.pl

Chleb orkiszowy należy do bardzo zdrowych i pożywnych. Warto włączyć go do codziennej diety, ponieważ zawiera dużo błonnika pokarmowego, który korzystnie wpływa na perystaltykę jelit. Dodatkowo mimo tego że orkisz jest odmianą pszenicy jest on lepiej przyswajalny przez organizm. Zawiera dużo witamin i mikroelementów, dlatego bez wątpienia będzie dobrym wyborem dla każdego

Polecane artykuły